click banner for more info

Monday, March 21, 2011

Pakai tudung macam pakai tudung saji? erkk!

Tipah, midah dan senah, 3 sahabat baik yang terkenal dengan keakraban since dari sekolah rendah lagi, sekarang masing-masing dah ada hala tuju sendiri tapi still berkawan baik.. Dah jadi 1 kewajipan untuk dorang berjumpa sekiranya ada masa terluang..Minggu lepas dorang berjanji untuk berjumpa di tasik titiwangsa yang menjadi tempat kebiasaan dorang berjumpa sebelum plan untuk ke tempat lain..

Tipah : Assalamammualaikum senah!lama x jumpa..
Senah : Waalaikumsalam, eh tipah!! wah! pregnant dah kau sekarang ye..
Tipah : Alhamdulillah..heee...
Senah : Eh, mana Midah? tak sampai lagi ke?

30 minit kemudian

Midah : korang! sorry, im late, jalan sesak tadi..
Tipah : lorh, patut pun, kau lalu jalan mana td..jap2..asal aku tengok kau ni lain je hari ni..
Senah : ha a la..eh!mana pergi tudung kau ni?
Tipah : ye lah, haritu bukan kau dah pakai tudung ke? kenapa buka balik..
Midah : Errr..actually, aku memang macam ni, kadang aku pakai, kadang aku buka..
Senah : Aku ingatkan kau betul-betul dah berubah..
Midah :Hee..aku pakai tudung ni macam pakai tudung saji, sekejap buka, sekejap pakai..lagi pun aku baru lepas rebonding rambut aku ni, rasa sayang pula kalau pakai tudung..rosak lah nanti..

Tipah dan Senah tak puas hati betul dengan jawapan Midah, terasa macam Midah mempermain-mainkan pemakaian tudung..

Tipah  : Midah, kalau aku cakap sikit kau jangan marah yer..
Midah : Ada ape Tipah?
Tipah : Cara kau ni macam mempermainkan pemakaian tudung je, haritu bila ktorang tanya kenapa kau tak pakai tudung, kau kata belum sampai seru, padahal seruan tu dari time adanya Nabi Muhammad lagi..Alhamdulillah, kau dah pakai tudung, tup-tup, la ni, kalau buka balik..
Senah : Ha a lah Midah, tak patut kau buat macam tu, memang lah, itu hak masing-masing tapi ktorang tak nak kau terus leka dengan mainan dunia ni..
Midah : Ntah la, aku pun tak tahu kenapa aku macam ni, kadang2 bila aku tengok orang lain cantik je tak bertudung, hati aku mula lah nak buka balik tudung ni..
Tipah : Aku faham Midah, tapi apalah sangat kepuasan yang kau dapat dengan seksaan yang kau akan dapat nanti?
Senah : Kau sendiri tahu balasan bagi wanita yang membuka rambut kepalanya kepada selain suaminya, ia akan digantung dengan rambutnya di atas API NERAKA sehingga menggelegak otaknya, berterusan selama ia tidak menutupnya..
Midah : (Mula menangis, menyesali kebodohan diri yang selami ini terlalu taksub dengan keindahan duniawi)
Tipah : Dah lah Midah, jangan nangis lagi ye, aku harap kau faham apa yang ktorang cuba nak sampai kan, kau fikirlah baik-baik ye, ktorang sayang kan kau..

Sebulan kemudian mereka berjumpa lagi..

Midah : Assalammualaikum senah, tipah..
Tipah : Waalaikumsalam..Ni Midah ke ni? alhamdulillah, aku hampir tak kenal kau..
Senah :(Sebak dada melihat Midah sudah berubah, manis bertudung dan berpurdah)

p/s : Kita hidup di dunia ni cuma sementara, lambat laun, setiap kenikmatan tu akan di tarik, dan masa tu, kaki dan tangan yang akan berkata-kata dan menjadi saksi..berwaspadalah dengan setiap perbuatan dan kata-kata kerana semua tu akan menjadi bukti dan  dipersoalkan di akhirat kelak.

Image Hosted At MyspaceGens
--------------------------------------------------------------------------------------
Image Hosted At MyspaceGens
--------------------------------------------------------------------------------------

Suka entry ni? boleh LIKE!

43 comments:

Ayuni said...

hm, ....ntahlh, tp baik pakai tudung....

apezs shah said...

salam

wow apezs baca hbis tu hehe..
niesz kenapa yg last tu salah eja.
bukan sebab tapi sebak hehe..:)

YanaMIB said...

gud advice..wpn ssh nk nasihat org mcm tu..sbb masing² hati keras..haha..tp kita truskn je lah berdoa supaya kwn² kita x main²kn pemakaian tdg mcm tu =)

Amni said...

tapi biasa kot skang ni yang ertudung tak amcam bertudung pun. tuntutan aurat bukan sekdar rambut kan.. huhu

sayangsayangibu said...

akak pun belum sampai bertutup macam tu lagi
mana tahu suatu hari kan?

d_tieah said...

Uik, sekelip mata berubah.. Hahaha.. Tapi sekarang mmg di akui ramai yang camtu.. P keje pakai tudung, kuar dgn bf tak pulak.. Huhuhu..


Entry Terbaru : DUN Sarawak Dibubar Hari Ini

zEri sAfEerA said...

hurm,,, sumenya haruslah niat kerana Allah, Insya-Allah usaha utk bertudung akn kekal selamanya.

intan.maisarah said...

tudung saji kat kuala kangsar murah murah cantik cantik

boleh suruh kawan beli

sahromnasrudin said...

teringat kata Dr FADZILLAH kAMSAH..

"bertudung itu ada pakejnya"..ape pakejnya sya tak berapa pasti...

mie said...

ramai yg macam tu...
dah elok2 bertudung..
gi buang plak..
isk isk

Norhafiza said...

teringat balik kata2 kawan kakNo..

"i terasa jg nak bertudung mcm u tapi hb i cakap enjoy la dlu.."

so..kita nak cakap apa? huhuhu

syuwai said...

betul2x..

dunia ni pinjaman semata2x, di akhirat tu la yG kekal abadi >.<

p/s anda di tag= http://syuwaistory.blogspot.com/2011/03/ga-lets-go-green-save-earth.html

bun said...

kadang-kadang, mereka yang kite nasihatkan akan lebih dari kite

zati embong said...

cm2 la gunanya kawan,menasihati kawan yg lain O.o

YATZAKIE said...

bestnye dapat kwan yg suke nasihat2 ni.. ^_^

bunga said...

Alhamdulillah..suke citer ni..

ieda said...

setuju sgt2 .. kita hidup dah x lama .. x salah buat perubahan ke arah kebaikan yg belum tentu dpt menimbus segala kesalahan kita selama ini .. sekurang2nya perubahan ke arah kebaikan itu dpt menambahkan lagi pahala2 yg masih ada .. aminnnn

Myaby said...

hehehe.

suke. suke. ;)

Miss Tira said...

Perlaksanaan Amar Makruf Nahi Mungkar yang amat dituntut oleh Islam dalam kehidupan sesebuah masyarakat. Tahniah.

Entri baru: Angan-angan Bukan Impian

d_LA said...

suke sgt ngan entry ni..slh 1 cara untuk menegur dgn betul..dh pakai tdg jom kita upgrade amalan kita pulak yer..

JIJI YU said...

muohohoh..ini lah pentingnye jage tepi kain orang laen dgn care yg betol..

FasiHaH SupiaN said...

suka entri ini..itulah sekarang ramai yang pakai tak pakai tudung ni ikut suka hati deme...moga mereka sedar..aurat itu sgt wajib ditutup..

Novelgurl said...

Salam..like ! ^^

♕ Mr.IX ♂ said...

pakai tudung baru tak rosak rambut kena debu, cahaya UV, matahari...sampai boleh rosakkan protein rambut.

puteri ain said...

teguran yang membina..dan midah anda seorang yang bijak sebab tak berkecil hati tapi berfikiran positif :)

b.r.u.t.a.l.s.o.l.o said...

salam
kita bagi dia semangat...dia dah nak bertudung tu..cakap pada dia antar balik tudung saji ..habis ikan gua kucing rembat sebab tak tutup

Amy Syaquena said...

bagusnya kalau dapat kawan yang boleh menasihat2..

noraim said...

neh entry yg ke berapa dah sy baca pasal aurat. bagus² :)

tq kak share psl neh. kita manusia biasa xlari drpd buat silap kan?

sama² kita menjaga aurat kita :)

Amirrah Zawani said...

takmo komen lebih2 sbb sy tak pakai tudung.. insya Allah.. :)

kay_are said...

terase diri ni macam banyak wat silap (memang banyak pun) pas bace entri ni.. ish ish

ghost writer said...

kalau ada sapa-sapa yang belum terasa dengan entry nih tak tau lak plak ye..sudah terang lagi mau pakai torchlight...

white rose said...

terlajak perahu bole ditarik,
terlajak kate, badan binasa...

alangkah indahnya dapat kawan yg sentiasa mendorong kita kearah kebaikan...

akak ade 3 org kawan seperti itu...

jeBateja said...

hik...hik....bagus le kalau leh terima nasihat org...ada tu...siap kata...kubur aku...aku nya pasal...ahakz...ini pernah den baca dlm blog...adehhh....rusakkk

Fadzli Amir said...

bagus2...tu lah yg sebaik2nya...org perempuan kalu lelaki/asbend tegur diorang susah sikit nak ikut...tapi kalau kawan2 perempuan...ok je...mungkin sesama jenis...hehee

Ina said...

susah oo nak bagi org sedar pasal bab tudung ni.. kalau ada yg berubah dgn teguran , terus pakai purdah..itu hidayah namanya.

sahromnasrudin said...

assalamualaikum

salam ziarah di pagi selasa yang kehujanan :-)

ch!natsu said...

chin nak like jer bule? huhu nice =)

nelly said...

wow ..dialog penuh makna ..

lalink7 said...

gud advicee...penuh dengan sopan santun berbicara...hehehe..

smoga yang belum smpai seru tue mudah-mudahan mendapat hidayah dr Allah..

nabilah_2908 said...

oh..bertuah Midah dapat kawan mcm Senah dgn Tipah..

bagus juga...sbb boleh terima nasihat n pandangan..

tk macam sesetengah org..langsung tak boleh terima teguran.. :)

jom ke APA KATA HATI pulak,
PENDRIVE

hardy boy said...

betul tu, jangan permainkan pemakaian tudung.hehehehe

HEROICzero said...

kalau dah pakai tudung, bukan cukup setakat itu. tapi tanggungjawab itu perlu ada.

=)

Raji berkata said...

alhamdulillah midah dh betul2 smpai seru
hak2 betul lah selalu ckp smpai seru jer.. pdhal kita dh dilahirkan dlm keluarga Islam kalau kita sndri yg xcari Islam maka xpyhlah nk tnggu seru dtg sndri

dah join? click sini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...





ShoutMix chat widget