click banner for more info

Wednesday, March 23, 2011

Nak puasa sunnah pun kena minta izin?

Semalam niesz pergi interview dekat PMCare Subang, balik dari inteview tu singgah makan dekat PKNS, Shah alam..Then singgah la kejap dekat 1 kedai buku ni..mak niesz nak cari buku2 agama..Belek punya belek, niesz terjumpa buku "KESALAHAN ISTERI", niesz tengok lah apa yang ada dalam buku tu, salah satu kesalahan isteri ialah..

"Isteri yang berpuasa sunnah tanpa meminta izin dari suami"

Erk! 1st time ok, niesz tahu pasal ni, sebelum ni memang niesz langsung tak pernah dengar pasal hukum ni..terus niesz tanya mak..
Niesz : Mak, kenapa kena mintak izin dekat suami pula kalau nak puasa sunnah?
Mak :Memang lah, mak tahu lama dah, dulu mak ada belajar pasal tu..
Niesz : Kita tak pernah tahu pun..tapi kenapa? mesti ada sebab kan?
Mak : Bacalah buku tu, nanti mesti faham (mak macam malu2 nak cakap)
Niesz : Ala..cakap je lah mak, kenapa?
Mak : Yelah, nanti kalau suami tu mintak di layan, isteri wajib layan, mana boleh ingkar perintah suami..kecuali lah kalau puasa ganti..
Niesz : Owh, gedik betul lah suami ni..hahahaha...tunggu je lah malam..
Mak : Tapi kalau mak, sekarang ni mak main puasa je..
Niesz : Mana boleh macam tu mak, kena mintak izin ayah juga..
Mak : Mak dah tualah..tak ada nya nak manja2 lagi..lain lah kalau orang muda..
Niesz : Hahahahaha..ye la tu..

Dalam hadits yang muttafaqun ‘alaih, dari Abu Hurairah, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,

لاَ يَحِلُّ لِلْمَرْأَةِ أَنْ تَصُومَ وَزَوْجُهَا شَاهِدٌ إِلاَّ بِإِذْنِهِ

“Tidaklah halal bagi seorang wanita untuk berpuasa sedangkan suaminya ada (tidak bepergian) kecuali dengan izin suaminya.”[2]
p/s : Alhamdulillah, result adik niesz ok, biasa lah, kadang2 tak semua subject kita boleh score kan, mungkin ada hikmah, kuatkan semangat ye, nanti masuk U, kena usaha lebih lagi..

Image Hosted At MyspaceGens
--------------------------------------------------------------------------------------
Image Hosted At MyspaceGens
--------------------------------------------------------------------------------------

Suka entry ni? boleh LIKE!

35 comments:

zati embong said...

huhu..isteri betul2 kena taat pd suami.jd suami,jagalah isteri kamu sebaik2nya!

Sunah Mohammad said...

yup! memang kene minta izin dulu dengan suami.. :)

.:padie_eyla:. said...

hehe. maluuuuuuuuuuuuu. :D

Anisa Hang Tuah said...

tahniah untuk adik niesz
:)

d_tieah said...

Kwang kwang kwang.. betul gak ckp mak kau tu kan.. Dah tua tak payahlah.. Eh eh.. Ngee :)

*Kau kena tag


Entry Terbaru 1 : Alkisah Sweet Couple Dan Sekuntum Bunga Ros
Entry Terbaru 2 : Giveaway Kerjasama Anati Soki & MFS

Norhafiza said...

hehehe..nnt niesz kene banyak belajar tau klo nak jd isteri solehah...jangan main tibai je hehe..banyak benda sebenarnya kene minta izin ngan suami..klo kawan baik kita datang umah kene minta izin suami juga tau, jangan bagi masuk je..tp klo nak selamat awal2 kene bagitau suami macam mn klo tetamu datang..tengok apa suami jawab..biasa suami yg tiada masalah terus mengizinkan je kwn2 kita datang umah..

nabilah_2908 said...

kelakar jer dua beranak ni...hehe... :)

macam tu rupanya ya...faham dah... :)

ucapkan tahniah pada adik Niesz ya.. :)

jom ke APA KATA HATI pulak,
BLOG REVIEW : FIRE STARTING AUTOMOBIL

jeBateja said...

den rasa tenguk suami gak le...kalau rasa suami jenis tak kisah...boleh le buat dulu lepas tu baru bgtaw suami...terutama buat sesuatu yg agak tidak penting....

kalau asal sket nak bgtaw...asal sket call mintak izin....asal sket sms bg info...maw pengsan suami menjawapnya....dia dah le bz kerja....ahakz....kan...kan...

Sebenarnya hal ni penah jadi kat den...ahakz...ahakz...ahakz

http://aniesandyou.blogspot.com said...

tu la silap org kita..sape kata da tua2 x leh bermanja? lg da tua la kita perlukan perhatian. nnt kalu suami cr yg lain.. sapa nk jwb tu?

Lya Colours said...

alhamdulillah, congrats tuh adik niesz. adik saya pon ok resultnya

lalink7 said...

betul tue..sis dah lama tau sbb ramai kawan yg dah kawen asik duk cakap bnda yang sama..kene dengar ceramah ala2 rumahtangga kat telinga jadi byk dpt ilmu rumah tangga dr dorang..

qemaishak said...

hehe banyak membaca luas pengetahuan..
insyaAllah kalau suami redha, Allah redha, balasan syurga untuk kita nanti..

MiaDiera said...

baru tau pasal nie:)

aLieF si Muncung ManiS said...

haha..sempoi je mak niesz jawab soalan tu..betul gak..tua2 mana ada masa nak layan dah suami..hehe..

puteri ain said...

banyak kena belajar ni kalau nak bersuami..banyak betul kan benda yang kita tak tahu..kadang2 benda remeh pun act benda serious..

sAyOobAeQ said...

berat jgk tugas isteri ni. sekali pk, malas je nak kawen hehe. cakap besa~ hee

hi niesz! :)

zEri sAfEerA said...

owh. sy pon baru tau ni. hurm,,, mak niesz mmg cool. hehe :D
tahniah utk adk niesz :)

Nur Farah Hani said...

waaaaaaa... baru tahu...
ehehehe./.. ;p

Miss Tira said...

Info yang menarik ni Cik Niesz. Tira baru tahu pasal ni. Kena ambil tahu ni sebelum berumah tangga. Haha.

Novelgurl said...

Salam..y nie tahu..haha.

shahjiehan said...

oh..nice!! heheheh...


xreti la nk upload pic..hmm.. apa kata klo cik nisa je yg bg url kode utk pic2 tuh...dan SJ copy.. ok?

♕ Mr.IX ♂ said...

syurga isteri di bawah 'tapak kaki' suami....

syurga suami di bawah ' tapak kaki' ibu...

white rose said...

akak dlu pun ade blajar bab2 ni...
banyak gak perkara2 diluar jangkaan kita...

tapi semuanya ade bersebab...

YanaMIB said...

aah niesz..mmg kena mtk izin..pose ganti xsure..hehe..tp skrg mmg tgh pulun abeskn pose ganti b4 kawen..lalala =P

ieda said...

suke ayat mak yg last tuu ekkeke :)
ermm akak pun kalau nak puasa sunat memang hints2 hubby awal2 .. dia ok jer .. alhamdulillah memahami ..

Amni said...

hahaha... t nis kawen, kena mintak izin suami eh kalau nak puasa,, hehe...

✿....rossa alina....✿ said...

hehehe.,.ye la..mmg kene ikut perintah suami kalo dah kawen nanti..huhuhu..

Rahsia Cinta said...

Salam sayang,

Bukan setakat berpuasa sunat sajer tapi banyak perkara yang harus dipelajari bab2 seperti ini kerana kebanyakan perkara yg kita lakukan tanpa kita sedari sebenarnya..

Contoh nak keluar rumah (depan rumah jer) pun kena minta izin suami...

ch!natsu said...

chin pun tau agk lmbt psl nie..
but sib bek tau bfr kawen.. hoho~

sabree hussin said...

tak pe.. minta izin bukan susah

Amy Syaquena said...

yup betul kena minta izin suami..anyway tahniah untuk adik niesz ye..

bunga said...

yup..betul..bunga tau pasal ni..tapi lum kawin g jadi leh poso senat g la..haha..

Cik Akma said...

yup2 da tahu psl ni. besar kan kuasa suami :')

kay_are said...

owh ye ke?? macam tu ye.. baru tau.. em.. btw, tahniah kat dik tu.. usaha lebih lagi ye pasni =)

Nizam said...

nizam ada juga terbaca buku pasal ni... banyak lagi perkara yang perlu minta izin suami.bukan saje puasa sunat kan. :)

dah join? click sini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...





ShoutMix chat widget