click banner for more info

Monday, September 14, 2009

salah ker poco2???

Niesz nk share sumting ngan korg..
mane tau pendapat korg lain kan..
bc tau..

Tidak lama dahulu Majlis Fatwa Agama Islam Kebangsaan
telah mengharamkan senaman
yoga untuk orang Islam kerana
kononnya senaman itu berasal dari senaman agama Hindu.


Sekarang ini bila pula tarian poco-poco mahu diharamkan?
Ini adalah kerana tarian itu berasal dari Filipina
yang ada kaitan dengan agama Kristian.
Saya telah menerima e mail dari seorang rakan yang
mengatakan tarian poco-poco bukan berasal
dari Indonesia sebaliknya dari Filipina.


Tarian Poco-poco kini begitu popular
di kalangan rakyat Malaysia.
Malah di semua karaoke kini tidak sah kalau
tidak ada tarian poco-poco yang mempunyai lebih 60 rentak.










bace email ni..nk click sini pon ley..

''Saya ingin berkongsi dengan rakan-rakan semua tentang
tarian poco-poco yang sedang hangat ditarikan oleh
semua lapisan masyarakat,
umumnya masyarakat kita yang beragama Islam.

Sebenarnya tarian poco-poco ini berasal dari
Filipina bukannya dari Indonesia
Ia ditarikan oleh masyarakat yang
berugama Kristian ketika mereka menghadiri

upacara sembahyang
mingguan mereka.

Lihatlah sahaja bagaimana pergerakannya,
yang membentuk
salib.
Mungkin kita tak perasan kerana kita suka mengikut-ikut
sesuatu yang baru tanpa
usul periksa.

Inilah cara
musuh-musuh Islam mengenakan kita
sedangkan kita tahu apabila kita melakukan sesuatu yang
menyerupai sesuatu agama maka kita dikira

merestui
agama itu seperti amalan yoga
yang telah difatwakan haram kerana
menyerupai agama Hindu.


Cuma tarian pocoh-poco ini belum difatwakan haram lagi.
Marilah kita sama-sama fikirkan
.
Masya Allah...penulis pernah terfikir dulu,
kenapa tarian itu dimulakan dari
kiri?
Dan apa jenis senaman ini?
Relevankah tarian ini, yang kelihatan seperti tidak siuman?
Dengan e mel ini 'terungkailah' persoalan itu semua.


Jadi,penulis menyeru kepada diri penulis dan anda semua
supaya mengambil inisiatif untuk
tidak lagi
'menarikan' lagi tarian ini yang ternyata
mensyirikkan Allah tanpa kita sedar.

Dan paling utama memohon
keampunan
daripada Allah S.W.T
atas kejahilan kita tentang perkara ini sebelum ini.
Semoga mendapat perhatian pihak berkenaan
agar mengkaji secara terperinci tentang kesahihan perkara ini,
asal usul dan kesannya kepada
akidah umat Islam
dan mengeluarkan fatwa tentang tarian ini,
agar umat Islam tidak
terpesong akidahnya.''

takut kan bile bace email ni..
ye la..
kite kadang2 bukan perasan ape yg kite wat..

sampai la kite tau kebenaran nyer..
so..my fwen semue..
tepuk dada tnyer selera..
jgn terpedaya ngan tipu helah musuh2 islam ni..


Suka entry ni? boleh LIKE!

12 comments:

sI tEDI said...

aku dah pernah cakap pasal tarian ni dalam blog seorang entrynya sama maksud macam ini.

aku pun tak paham kenapa derang taksub sangat dgn tarian macam ni tanpa selidik lebih dalam dari mana datangnya ia!

niesz said...

sI tEDI : betul2..bile tgk dorg menari..rase cam dorg x nk berhenti..
tu mmg pelik!..

bile niesz bc kt website tu..
mmg terkejut..
xtau plak tarian ni ade mksud nyer..

meo188 said...

sy leh buat tarian goyang gerudi utk nisa. nk? huhuhuuhu...

jom layan tarian cipan kat blog sye.mungkin leh ganti tarian poco2.... huhuhuhu

niesz said...

meo188 : hahaha..ley plak mcm tu..
pndai ker??
xjd xmo tgk la..
hihi..

ok..
niesz g tgk ek..

biella93 said...

hee.kte ad tye mmbe kte.tp dy kate laen lak.konpius ar.huu.ppe un.kte ta pnh agy wt trian ny.ha3.trian ny hrus d'haramkn dlm mlysia ny.arap mklum!

EIPUL said...

aiyark!

lepas ni tamo menari poco-poco lagi!
huhu

niesz said...

biella93 : mmg pon..
geli plak tgk dorg menari cam tu..
bkn ape..
menari pon same2..laki n gurl..
lg2 yg da kawen..
if suami istri xpe..
ni..isteri ke mane..suami ke mane..
cam xelok plak kan..

niesz said...

EIPUL: hihi..bgus2..
shuffle la plak lps nih..
haha..lg besh..

y@n@ M!B said...

yana pn pnh dgr mende ni dr dak encem..terkezut gak bile tau sbb dr tarian je da leh lari akidah..wallahualam..
pada sape2 yg da tau tu xyah la wat tarian ni..huhu..tarian britney spears lg meleTOP kut..ngee~ ^_^

niesz said...

y@n@ M!B: hihi..tu la..sape yg tau tu if wat gak..
mmg la..
x patut tau..

nicole pon ok gak..ehe..

fyra said...

pjg aaa...
penat nak bace..
hehe..
(^_^)

niesz said...

fyra : hihi..ko ni mmg la dik..

dah join? click sini

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...





ShoutMix chat widget